DANMARK – Tre forskellige slags ’90’er dance-numre tordner fra henholdsvis radiobilerne og nogle karrusel-snurre-hurtigt-rundt-forlystelser i Nordisk Tivoliparks hjørne af Hjallerup Marked. Larmen er infernalsk og gør det umuligt at tale sammen.
Hvad tivolimusikken angår har tiden stået stille i 20 år. Med hensyn til resten af markedet er jeg ikke sikker.
Jeg kendte engang en, som mente, at hestelort og gamle mursten var sådan cirka, hvad man kunne købe på Hjallerup Marked. Dengang var jeg dybt uenig og brugte timevis på at lede efter “guld” imellem blomstret porcelæn, gulnede bøger og en uendelig variation af nips.
En grøn lysestage med en gyngende fugl, en høj hat og fine gamle rammer er blot nogle af de kup, jeg har gjort på markedet i tidens løb. Og jeg husker stadig den berusende følelse af sejr, da jeg købte tre Agatha Christie-bøger for tre kroner! Men enten er jeg blevet mere kræsen, eller også er gammelt skrammel blevet dyrt. Nu skal jeg nærmest slæbes rundt, og pengene forbliver sikkert i tegnebogen.
Til gengæld har maden og drikkevarerne ikke ændret sig. Der er lang kø ved pølse- og burgerboden, der lokker folk til ved at sende lugten af grill og kød afsted til selv de fjerneste afkroge af markedspladsen. Og fadøl i plastikkrus er stadig en populær klassiker. Der er selvfølgelig også en del prisbevidste yngre markedsgæster, som selv har dåseøl med.
For eksempel en tynd pige med forbløffende små overarme, som er på vej ind på pladsen med to rammer øl og en ramme Tempt i favnen.
Tilbage på parkeringspladsen er to mænd og en kvinde ikke kommet længere. De har grønne dåseøl på taget af deres bil, og fra det åbne bagagerum lyder “Who let the dogs out?” Efterfulgt af “The Rhythm of the Night.”
Jeg burde måske have opdateret overskriften til “hestelort, gamle mursten og ’90’er musik!”