læs mere om Stedkender

Stedkender er min virksomhed, hvor jeg bruger min uddannelse som journalist, min store begejstring for verdens vidunderligheder og min erfaring fra medie- og rejsebranchen til at kaste lys på de gode historier. Det gælder uanset om det er på guidede ture for private og virksomheder, til foredrag eller til unikke events.

Jeg er stolt af at tilbyde nedenstående produkter af høj kvalitet:

• Guidede ture i by eller natur for private og virksomheder
  • Foredrag – vælg et af dem, jeg har på lager, eller lad mig skræddersy lige netop det foredrag din virksomhed, forening eller bibliotek drømmer om
  • Rejseblog

Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og har arbejdet som tv- og radioreporter, radiovært samt skrevet kunstnerportrætter for et kulturmagasin. Igennem 10 år har jeg desuden arbejdet fuldtid som rejseleder, hvor jeg har vist danske, svenske og norske turister utallige smukke, storslåede, grumme og spændende steder.

Her er jeg på arbejde som rejseleder sammen med en Albatros-gruppe ved Taj Mahal, Agra, Indien.

Italien i hjertet

Siden jeg boede og arbejdede ved Gardasøen det meste af 2004 har jeg været fuldstændig forelsket i Italien. I naturen, kunsten, maden, vinen, livsstilen og ikke mindst italienerne.

Gennem årene har jeg tilbragt utallige uger og måneder som rejseleder og på ferie i støvlelandet fra nord til syd og har endnu ikke fundet en by eller et sted, jeg ikke kan lide. Nogle steder er gået lige i hjertet fra første besøg, andre har krævet længere tid for at åbenbare deres skønhed, imødekommenhed eller egenart.

Jeg har besøgt talrige italienske museer, vingårde og slotte. Set på mangfoldige udsigter og siddet på den ene formidable plads efter den anden. Jeg har endda fået ørerne op for opera i operaens hjemland, hvor min største – og længste – koncert var Verdis Aida i Arena di Verona. Men også en lillebitte, japansk sopran i Montecatini Terme har gjort et uudsletteligt indtryk på mig.

Tættere på tro og vandringens velsignelse på Sao Miguel

Jeg arbejdede også en enkelt sæson som fastboende guide på Sao Miguel på Azorerne. Og jeg tror, at det vigtigste jeg lærte der var, at mod orkan, jordskælv og vulkanudbrud nytter det kun at bede. Og så tror jeg, det var der, jeg opdagede, at vandring kan meget mere end at forbrænde kalorier. Derimod blev hvalsafari aldrig rigtigt noget for mig – til gengæld synes jeg stadig, delfiner er helt uimodståelige, legesyge og sjove.

Da jeg elsker at spise fisk og skaldyr, var Azorerne også en stor kulinarisk oplevelse for mig, hvor jeg næsten blev afhængig af hajbøffer og lapas. Fiskeriet der foregår bæredygtigt og uden trawl, så etikken er i orden.

Jeg er i Furnas, Sao Miguel, sammen med vores faste chauffør, Antonio.

Danmark rundt som barn

Som barn oplevede jeg meget af Danmark, og selvom jeg er født i Nordjylland, var jeg kun to år, da vi rejste herfra. Med mine forældre og skiftende katte samt en enkelt hund boede jeg som barn på Sydfyn, Langeland og på Samsø, hvor min mor underviste i keramik, syning og tysk og min far i dansk, samfundsfag og idræt på forskellige efterskoler. Siden slog vi et smut om Østjylland, inden vi rykkede tilbage til lillebitte Halvrimmen. Her er jeg for øvrigt nu flyttet tilbage til sammen med min mand, Kenneth, og vores to døtre, Anemone og Marguerite, samt vores kat, Purrcy. Det havde jeg aldrig nogensinde troet skulle ske!

Som teenager kunne jeg ikke komme hurtigt nok væk fra landsbyen, så jeg skyndte mig at flytte til Aalborg, så snart jeg kunne. Senere blev jeg optaget på Danmarks Journalisthøjskole og flyttede til Aarhus. Hurtigt blev jeg så vild med byen og dens levende kulturliv, at jeg blev hængende i 13 år.

Hele min barndom ferierede vi i Danmark. Med familie i både Nord- og Sønderjylland samt København fik vi set det meste af vores dejlige land. Særligt mine bedsteforældres sommerhus i Hejlsminde ved Lillebælt var en elsket weekend- og feriedestination. Men jeg har dog stadig sorte pletter, jeg har til gode at udforske. Det glæder jeg mig allerede til.

Incoming, lokalguide og rejseblogger

Siden 2017 har jeg arbejdet med incoming i Danmark, hvor jeg producerer og sælger rejser til Danmark til udenlandske rejseselskaber. En enkelt gang i mellem finder jeg også tid til at vise engelsktalende krydstogtsgæster og andre turister rundt i Nordjylland. Så bliver den store storytelling-muskel i den grad aktiveret.

En gruppe amerikanske rejsebureauagenter på Lindholm Høje Museum sammen med mig i efteråret 2019.

Jeg elsker at rejse som rejseleder, alene og sammen med venner eller familie. Og jeg elsker at dele mine mange oplevelser med andre. Derfor oprettede jeg rejsebloggen Stedkender i 2013.

Når jeg skriver, er jeg tabt for omverdenen og er i tankerne rejst til det sted, jeg er i gang med at skrive om. Jeg ser, smager og hører stedet, som var jeg der i virkeligheden. Når min rejsebeskrivelse er færdig, går jeg i gang med research af fakta. Så vidt muligt bliver alt dobbelt hvis ikke trippelt-tjekket. Dels i min rejsebogsamling, der består af 2,5 reoler med bøger fra hele verden, dels fra kort og brochurer, jeg har samlet og selvfølgelig på internettet. Derfor er mine hashtags #rejsmedfralænestolen #blivklogerepåverden.

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig:

Venligst
Bitten Holmsgaard

Fortællingsfyrmester & idékaptajn

Her kan du læse om stedkender og mig i medierne:

Læs om min vej fra hobby til iværksætter i JammerbugtPosten:

Bitten Holmsgaard fra Halvrimmen – Fra hobby til iværksætter

Læs en artikel om Stedkenders guidede vandreture i Blokhus Avis:

Læs mere om stedkender og min baggrund
Jeg og stedkender medvirker i “Mig og min rejse” i Nordjyske, januar 2018.